244217
Progressiv muskelavslappning [Elektronisk resurs] 2
Omslagsbild
Av: Påhlsson, Sophie
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Hylla: Dok/DR
Medietyp: E-ljudbok
Förlag: Plotline Books
ISBN: 978-91-983831-6-4
Anmärkning:
E-ljudbok (strömmande)
Serietitel: Sophie Grace meditationer
Omfång: 10 min.
Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Innehållsbeskrivning
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen. Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Progressiv muskelavslappning 2 är en kort övning på 10 minuter där du arbetar med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Det gör att den passar bra inte bara för vuxna utan även för yngre barn som inte ännu kan höger och vänster. Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med tid och övning. Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2, av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace Meditatione

Andra titlar av samma författare

241473
Av: Påhlsson, Sophie
241477
Av: Påhlsson, Sophie
244214
Av: Påhlsson, Sophie
244215
Av: Påhlsson, Sophie
244216
Av: Påhlsson, Sophie
244218
244210
Av: Påhlsson, Sophie
241548
244427
Av: Påhlsson, Sophie
244507
Av: Påhlsson, Sophie
244428
Av: Påhlsson, Sophie
244622
244618
Av: Påhlsson, Sophie
244617
244505
Av: Påhlsson, Sophie
244506
Av: Påhlsson, Sophie
244426
Av: Påhlsson, Sophie

Liknande titlar

230400
233598
Av: Johansson, Eva
234484
Av: Johansson, Eva
233355
Av: Johansson, Eva
233046
Av: Lindblom, Helena
241548
241470
Av: Påhlsson, Sophia
244428
Av: Påhlsson, Sophie
244505
Av: Påhlsson, Sophie
244506
Av: Påhlsson, Sophie
245191
Av: Jansson, Rolf
245465
Av: Johansson, Eva
246327
Av: Sophie Grace Meditationer
244426
Av: Påhlsson, Sophie
246328
Av: Sophie Grace Meditationer
236553
Av: Vallander, Saleh
230993
Av: Broe, Rasmus
230994
Av: Broe, Rasmus
230995
Av: Broe, Rasmus

Språk

Alex författarlexikon

Loading...

Fulltext

Loading...
Strängnäs bibliotek

Strängnäs bibliotek

Biblioteket i Mariefred, rådhuset

Mariefreds bibliotek

Åkers bibliotek och medborgarkontor

Åkers bibliotek

Stallarholmens bibliotek och medborgarkontor

Stallarholmens bibliotek